Aktualizacja regulaminu

Regulamin Okręgowego Rzecznika
Odpowiedzialności Zawodowej

Przepisy ogólne

§ 1

1. Regulamin określa zasady wewnętrznego urzędowania okręgowego rzecznika odpowiedzialności
zawodowej.
2. Regulamin ma na celu zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań przez
okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej i zastępców okręgowego rzecznika
odpowiedzialności zawodowej, wynikających z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o
samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 628), zwanej dalej „ustawą o
samorządzie”.

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie
pielęgniarek i położnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 628);
2) rzeczniku – należy przez to rozumieć okręgowego rzecznika odpowiedzialności
zawodowej, a także zastępcę okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej.

§ 3

1. Kadencja okręgowego rzecznika trwa 4 lata.
2. Wyboru zastępcy okręgowego rzecznika dokonuje się na okres kadencji okręgowego
rzecznika.

3. W razie wygaśnięcia mandatu okręgowego rzecznika przed upływem kadencji lub
niemożności sprawowania przez niego funkcji, do czasu wyboru nowego okręgowego
rzecznika funkcję tę pełni jeden z zastępców okręgowego rzecznika wyznaczony przez
Naczelnego Rzecznika.

§ 4

1. Zadania określone w art. 35 ust. 1 ustawy okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej
wykonuje w szczególności poprzez:
1) zapoznawanie się z wpływającymi pismami i rozstrzyganie o sposobie załatwienia
opisanych w nich spraw;
2) podejmowanie decyzji o wszczęciu i prowadzeniu w I instancji postępowania
wyjaśniającego w przypadku uzyskania informacji wskazujących na możliwość
popełnienia przewinienia zawodowego, tj. naruszenia zasad etyki zawodowej lub
przepisów dotyczących wykonywania zawodu przez członków okręgowej izby, której
rzecznik jest organem, a także występowaniu w tych sprawach w charakterze
oskarżyciela przed sądem pielęgniarek i położnych;
3) przydzielanie spraw zastępcom okręgowego rzecznika oraz czuwanie nad właściwym i
terminowym ich załatwianiem;
4) prowadzenie, po wyznaczeniu przez Naczelnego Rzecznika, postępowania w
sprawach odpowiedzialności zawodowej członków organów izb wymienionych w art.
7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy;
5) występowanie z wnioskami o przedłużenie czasu trwania postępowania
wyjaśniającego, w zakresie określonym w art. 53 ust. 2 i 3 ustawy;
6) zarządzanie wypłaty należności świadkom, biegłym, tłumaczom, rzecznikom;
7) powoływanie biegłego, określenie zakresu opinii oraz terminu jej opracowania;
8) udzielanie zgody na udostępnienie do wglądu akt, wydanie odpisów oraz kserokopii;
9) prowadzenie działalności prewencyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem
upowszechniania zasad etyki zawodowej, przepisów i reguł wykonywania zawodu,
praw pacjenta oraz promowania właściwych postaw i zachowań zawodowych;
10) wyznaczanie zastępcom okręgowego rzecznika zadań wynikających z prowadzenia
postępowań, współpracy z Naczelnym Rzecznikiem i innymi rzecznikami okręgowymi
oraz organizacji szkoleń;
11) nadzorowanie pracy biura rzecznika;
12) wykonywanie innych czynności związanych z pełnieniem swej funkcji.
2. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1, okręgowy rzecznik działa osobiście oraz za
pośrednictwem zastępców.
3. Okręgowy rzecznik może zastrzec realizację niektórych czynności wymienionych w ust. 1
do swojej wyłącznej kompetencji.
4. Rzecznik jest odpowiedzialny za prawidłowość, terminowość, rzetelność oraz wnikliwość
wykonywanych czynności, a także za treść i formę postanowień oraz innych pism
sporządzanych w toku postępowania wyjaśniającego.
5. W zakresie, o którym mowa w ust. 4, rzecznik okręgowy sprawuje nadzór nad
czynnościami podejmowanymi przez zastępców rzecznika okręgowego, poprzez
zapoznawanie się z aktami postępowań w sprawach powierzonych do prowadzenia

zastępcom rzecznika okręgowego, kontrolę przebiegu czynności i w razie potrzeby
wydawanie poleceń, co do kierunków postępowania.
§ 5

Siedzibą okręgowego rzecznika jest siedziba okręgowej izby pielęgniarek i położnych, której
rzecznik jest organem.

§ 6

Okręgowy rzecznik odpowiada za prawidłowe i terminowe wykonywanie czynności
należących do jego kompetencji, a także za treść i formę sporządzanych w związku z tym
dokumentów oraz rzetelność informacji udzielonych pisemnie lub ustnie.

§ 7

1. Czynności realizowane przez okręgowego rzecznika w ramach wykonywanych zadań podlegają
dokumentowaniu.
2. Każdy dokument powinien zawierać oznaczenie organu, określenie daty i miejsca
sporządzenia, treść, podpis ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji
osoby sporządzającej, a w przypadkach przewidzianych w przepisach dotyczących
postępowania wyjaśniającego również uzasadnienie.
§ 8

1. Nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu, w oznaczonych dniach i godzinach, rzecznik pełni
dyżur.
2. Dyżur jest pełniony w siedzibie okręgowego rzecznika w godzinach pracy biura
okręgowej izby pielęgniarek i położnych. Czas trwania dyżuru określa okręgowy rzecznik.
3. Informację dotyczącą czasu i miejsca dyżurów rzecznika umieszcza się w siedzibie
okręgowej izby pielęgniarek i położnych oraz podaje do publicznej wiadomości poprzez
umieszczenie na stronie internetowej okręgowej izby pielęgniarek i położnych.

§ 9

1. Przebieg każdego dyżuru dokumentuje się wpisem w Rejestrze dyżurów.
2. Wpis do rejestru powinien zawierać:
1) imię i nazwisko osoby pełniącej dyżur;

2) datę dyżuru;
3) zwięzły opis spraw zgłoszonych podczas dyżuru;
4) rodzaj i zakres podjętych lub zamierzonych działań;
5) podpis osoby pełniącej dyżur.

Nadzór nad działalnością rzeczników okręgowych

§ 10

2. Nadzór, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy, sprawowany przez Naczelnego
Rzecznika ma na celu ujednolicenie ocen i zasad postępowania rzeczników w
prowadzonych przez nich sprawach, kryteriów polityki odwoławczej, a także udziału w
rozprawach przed sądami pielęgniarek i położnych.
3. Działalność nadzorcza zmierza do tego, aby czynności podejmowane przez rzeczników
realizowane były zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przy uwzględnieniu
uprawnień stron oraz respektowaniu prawnych interesów innych osób, a przy tym
sumiennie i terminowo.
4. W ramach sprawowanego nadzoru Naczelny Rzecznik:
1) zaznajamia się z działalnością rzeczników, wskazuje w tym zakresie występujące
nieprawidłowości oraz udziela w razie potrzeby wskazówek i zaleceń;
2) na podstawie akt postępowań wyjaśniających dokonuje analizy wybranych spraw;
3) zapoznaje się z zamierzeniami rzeczników dotyczącymi kierunków prowadzonego
postępowania, w tym terminu realizacji, rodzaju i charakteru planowanych czynności;
4) dokonuje oceny:
a) organizacji pracy rzeczników okręgowych;
b) prawidłowości wykonywanych czynności oraz ich terminowości;
c) poprawności pod względem formalno-prawnym przygotowanych dokumentów;
5) analizuje przypadki nieprawidłowości występujące w działalności rzeczników;
6) analizuje dane dotyczące przewinień o charakterze zawodowym;
7) kontroluje zabezpieczenie dokumentów przed nieuprawnionym ujawnieniem;
8) udziela wyjaśnień i wytycznych w zakresie dotyczącym obowiązujących przepisów
oraz metodyki prowadzonych postępowań wyjaśniających.
5. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, rzecznik:
1) udostępnia akta postępowań wyjaśniających oraz inne dokumenty związane z
prowadzonymi sprawami;
2) umożliwia wgląd w prowadzone urządzenia ewidencyjne;
3) udziela ustnych lub pisemnych informacji oraz wyjaśnień dotyczących:
a) kierunków prowadzonego postępowania, w tym terminu realizacji, rodzaju i
charakteru planowanych czynności,
b) organizacji pracy oraz zabezpieczenia dokumentów przed nieuprawnionym
ujawnieniem,
c) wykonywanych czynności oraz ich terminowości,
d) przygotowanych dokumentów,

e) stwierdzonych nieprawidłowości występujących w działalności okręgowego
rzecznika,
f) danych w zakresie przewinień o charakterze zawodowym.

§ 11

1. W ramach nadzoru sprawowanego przez Naczelnego Rzecznika dokonuje się wizytacji
biura okręgowego rzecznika.
2. Wizytacje przeprowadza się przynajmniej jeden raz w czasie trwania kadencji
okręgowego rzecznika oraz w przypadku uzyskania przez Naczelnego Rzecznika
informacji o występowaniu rażących nieprawidłowości w działaniu rzecznika.

§ 12

1. Przeprowadzenie wizytacji następuje na podstawie zarządzenia Naczelnego Rzecznika o
przeprowadzeniu wizytacji biura okręgowego rzecznika.
2. W zarządzeniu wskazuje się termin wizytacji oraz określa skład zespołu wizytującego.
3. W skład zespołu wizytującego oprócz Naczelnego Rzecznika lub zastępcy Naczelnego
Rzecznika może wchodzić również pracownik Kancelarii Naczelnego Rzecznika.
4. W przypadkach uzasadnionych zawiłością sprawy będącej przedmiotem wizytacji w skład
zespołu wizytującego mogą wchodzić inni przedstawiciele Naczelnej Izby Pielęgniarek i
Położnych.

§ 13

1. O terminie wizytacji informuje się pisemnie okręgowego rzecznika, na co najmniej 14 dni
przed planowanym terminem wizytacji.
2. Wizytacja może być przeprowadzona z pominięciem terminu, o którym mowa w ust. 1:
1) za zgodą okręgowego rzecznika;
2) gdy powodem wizytacji jest informacja o występowaniu rażących
nieprawidłowości w pracy okręgowego rzecznika.

§ 14

Wizytacja obejmuje dokonanie ustaleń w zakresie:
1) organizacji funkcjonowania biura okręgowego rzecznika, a w szczególności godzin
urzędowania, dostępności dla petentów, warunków lokalowych, wyposażenia biura,
stanu zabezpieczenia dokumentów przed nieuprawnionym ujawnieniem oraz
przestrzegania zasad ograniczonego dostępu do dokumentacji związanej z

prowadzeniem postępowań wyjaśniających oraz repertoriów i ewidencji, w tym również
dokumentacji zawartej na nośnikach elektronicznych;
2) prawidłowości funkcjonowania i organizacji obsługi biurowej oraz pomocy prawnej;
3) poprawności pod względem formalno-prawnym prowadzonej dokumentacji, a w
szczególności urządzeń ewidencyjnych oraz akt postępowań wyjaśniających;
4) ilości i charakteru prowadzonych spraw oraz prawidłowości podejmowanych w nich
działań;
5) działalności prewencyjnej i szkoleniowej okręgowego rzecznika, sposobu planowania
zadań i realizacji harmonogramu szkoleń, tematyki, metod i rodzaju planowanej
prewencji oraz organizacji i poziomu prowadzenia wewnętrznej działalności szkoleniowej
skierowanej do członków organu w celu podniesienia ich kompetencji.

§ 15

1. Bezpośrednio po przeprowadzeniu wizytacji przewodniczący zespołu wizytującego omawia z
okręgowym rzecznikiem ustalenia poczynione w czasie jej prowadzenia.
2. W terminie nie dłuższym niż 14 dni od zakończenia wizytacji sporządza się protokół z
przebiegu i ustaleń wizytacji.
3. Protokół powinien zawierać: datę i miejsce wizytacji, wskazanie osób w niej
uczestniczących, określenie wizytowanego organu, przedmiot i ustalenia wizytacji,
wnioski i zalecenia pokontrolne ze wskazaniem czasu ich zrealizowania.

§ 16

1. Okręgowy rzecznik organizuje i przeprowadza szkolenia dla członków samorządu
zawodowego z zakresu odpowiedzialności zawodowej.
2. Problematyka szkoleń dotyczy w szczególności:
1) kształtowania się, częstotliwości występowania oraz charakteru przewinień z zakresu
odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych;
2) przyczyn i okoliczności sprzyjających powstawaniu przewinień zawodowych;
3) zasad odpowiedzialności zawodowej;
4) wykładni przepisów prawa;
5) respektowania praw pacjenta;
6) promowania właściwych postaw i zachowań zawodowych;
7) kwestii dotyczących etyki zawodowej pielęgniarek i położnych.

Biuro okręgowego rzecznika

§ 17

1. Zadaniem biura okręgowego rzecznika, zwanego dalej „biurem”, jest zgodne z przepisami
ustawy, kodeksu postępowania karnego, administracyjnego, uchwałami samorządu pielęgniarek
i położnych oraz innymi przepisami prawa, a także zaleceniami Naczelnego Rzecznika
wykonywanie czynności biurowych i pomocniczych.
2. Pracownicy biura powinni wykonywać powierzone im zadania terminowo, sumiennie i
starannie, wykazywać życzliwość i bezstronność, dbać o kulturę urzędowania, a także
przestrzegać zasad postępowania z informacjami ustawowo chronionymi.

§ 18

W szczególności do zadań biura należy:
1) zapewnienie sprawnej obsługi biurowej, w szczególności w zakresie obiegu
wpływających i sporządzanych w biurze dokumentów procesowych i innych pism oraz
ich ewidencjonowanie i rejestrowanie;
2) prowadzenie repertoriów, rejestrów i innych niezbędnych urządzeń ewidencyjnych oraz
wpisywanie w nich aktualnych danych dotyczących biegu spraw i sposobu ich
merytorycznego zakończenia;
3) prowadzenie korespondencji, sporządzanie projektów pism i dokumentów z zakresu
działania rzecznika;
4) prowadzenie terminarzy zapewniających podejmowanie przez okręgowego rzecznika
decyzji procesowych lub innych czynności w terminach przewidzianych prawem;
5) informowanie stron i ich pełnomocników o biegu spraw prowadzonych przez rzecznika
w zakresie określonym przez okręgowego rzecznika;
6) protokołowanie czynności procesowych wykonywanych przez okręgowego rzecznika;
7) wykonywanie czynności biurowych i technicznych w trakcie opracowywania
dokumentów;
8) sporządzanie wezwań i zawiadomień oraz informowanie stron o terminach czynności
procesowych wykonywanych przez okręgowego rzecznika;
9) udostępnianie akt spraw, umożliwianie sporządzenia z nich odpisów i kserokopii,
fotokopii oraz sporządzanie i wydawanie – za zgodą okręgowego rzecznika – odpłatnie,
uwierzytelnionych odpisów dokumentów lub kserokopii;
10) obliczanie należności uczestników postępowania, w szczególności świadków oraz
biegłych, oraz kosztów poniesionych przez rzecznika;
11) sporządzanie zestawienia opłat i wydatków w postępowaniu wyjaśniającym w oparciu o
rachunki, faktury i inne dokumenty zawarte w aktach sprawy;
12) porządkowanie materiału aktowego, zszywanie akt zakończonych postępowań, z
uwzględnieniem wymogów w zakresie załączania materiałów do właściwych akt, ich
numerowanie i umieszczanie odpowiednich adnotacji na okładkach;
13) przygotowywanie okresowych informacji statystycznych oraz w oparciu o wynikające z
nich dane – projektów innych informacji o wynikach działalności rzecznika okręgowego;
14) wykonywanie czynności związanych z archiwizowaniem akt;
15) wykonywanie czynności związanych z zapewnieniem niezbędnych w pracy rzecznika
okręgowego materiałów piśmiennych, druków, repertoriów, rejestrów i formularzy
urzędowych oraz sprawdzanie, czy są one zgodne z obowiązującymi wzorami;

16) wykonywanie innych czynności na polecenie okręgowego rzecznika w zakresie
właściwości tego organu.

§ 19

1. Pracownik biura wykonuje zadania biura zgodnie z zakresem obowiązków, wynikających z
umowy o pracę, na zajmowanym przez siebie stanowisku.
2. W zakresie obowiązków, o którym mowa w ust. 1, powinny zostać wskazane
poszczególne uprawnienia dotyczące podpisywania korespondencji wychodzącej z biura
oraz zakresu informacji udzielanych stronom o sprawach prowadzonych przez rzecznika
oraz pozostałych informacji udzielanych innym osobom.

§ 20

W biurze przechowuje się zbiór aktualnie obowiązujących przepisów prawnych, w oparciu o
które są prowadzone postępowania wyjaśniające w przedmiocie odpowiedzialności
zawodowej.

Biurowość, zakładanie i prowadzenie akt

§ 21

2. Na pismach wpływających do biura oraz sporządzanych w biurze, a także wysyłanych do innych
organów i osób umieszcza się sygnaturę akt sprawy, której one dotyczą.
2. Pisma w sprawach niecierpiących zwłoki oznacza się napisem „Pilne”, a w sprawach
terminowych – „Terminowe”.

§ 22

1. W piśmie wysyłanym przez biuro podaje się pełną nazwę organu, sygnaturę akt sprawy, znak
pisma, datę podpisania pisma, imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję lub zajmowane stanowisko
podpisującego.
2. W nagłówku pisma podaje się, w miarę potrzeby, określenie przedmiotu sprawy.
3. W piśmie stanowiącym odpowiedź na otrzymane pismo powołuje się datę i sygnaturę
pisma, którego odpowiedź dotyczy.
4. Jeżeli sprawa, której dotyczy pismo, pozostaje w ewidencji innego organu uprawnionego
do prowadzenia postępowań, należy również wskazać numer sprawy w tej ewidencji.

5. Jeżeli wraz z pismem przesyła się załączniki, ich liczbę podaje się pod tekstem pisma z
lewej strony, poniżej wymieniając ich nazwy.
§ 23

1. W nadsyłanych lub przekazywanych do biura przesyłkach sprawdza się właściwość
adresata i stan opakowania.
2. Do pism wpływających za pośrednictwem poczty dołącza się koperty dla
udokumentowania zachowania terminu. Jeżeli w kopercie przesłano kilka pism (akt),
kopertę dołącza się do jednego z tych pism, zaznaczając na pozostałych pismach, przy
którym piśmie znajduje się ta koperta.
§ 24

1. Na każdym piśmie wpływającym do kancelarii umieszcza się adnotację (prezentatę) zawierającą
nazwę organu (okręgowego rzecznika), datę otrzymania pisma i liczbę załączników oraz imienną
pieczątkę lub czytelny podpis osoby przyjmującej pismo. Jeżeli pismo złożone jest osobiście w
kancelarii Biura, na prezentacie zaznacza się ten fakt.
2. Pismo wpływające lub wysyłane w sprawach zarejestrowanych w repertoriach otrzymuje
sygnaturę sprawy, której dotyczy.
3. Na żądanie osoby składającej pismo pracownik kancelarii wydaje pokwitowanie lub
potwierdza odbiór pisma, umieszczając na jego kopii datę przyjęcia oraz adnotację
(prezentatę) zawierającą nazwę organu (okręgowego rzecznika) i podpis osoby
przyjmującej pismo.

§ 25

1. Pisma dotyczące tej samej sprawy łączy się w porządku chronologicznym w akta sprawy.
2. Na okładce akt umieszcza się pełną nazwę organu (okręgowego rzecznika)
prowadzącego sprawę, sygnaturę oraz określenie przedmiotu sprawy.
3. Karty w aktach powinny być ponumerowane, zwłaszcza po zakończeniu postępowania
lub gdy akta są przesyłane do innego organu (np. do sądu).
4. Na trzeciej stronie okładki akt odnotowuje się liczbę kart w aktach.
5. Jeden tom akt nie może zawierać więcej niż 200 kart.
6. Kolejne tomy, oznaczone numeracją rzymską, zachowują ciągłość numeracji kart.

§ 26

Poza dokumentami sporządzonymi w toku postępowania wyjaśniającego do akt załącza się
odpisy skierowanych zawiadomień, adnotacje urzędowe, poświadczenia odbioru pism oraz

koperty, gdy umieszczona na nich data stempla pocztowego stanowi dowód dochowania
terminu zawitego.

§ 27

1. Sygnatura akt postępowania wyjaśniającego składa się ze skrótu literowego pochodzącego od
nazwy organu (okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej) oraz wyrażonego cyframi
arabskimi kolejnego numeru sprawy i dwóch ostatnich cyfr roku, w którym akta zostały
założone (np.: „ORzOZ 28/15”).
2. Przedmiot sprawy określa się zwięźle, unikając w miarę możliwości umieszczania na
okładce danych personalnych (np.: „skarga dot. pielęgniarek z Oddz. Chirurgii Szpitala
AM w Gdańsku”).
3. Po wykonaniu czynności, o których mowa w art. 50 ustawy, na okładce umieszcza się
imię i nazwisko pielęgniarki, przeciwko której jest prowadzone postępowanie
wyjaśniające oraz kwalifikację prawną zarzuconego jej czynu.
§ 28

2. Na okładkach akt, poza oznaczeniem sprawy, umieszcza się w sposób trwały napis:
1) „Postępowanie rozpoczęto” – ze wskazaniem daty otrzymania informacji, o której
mowa w art. 48 ust. 1 ustawy;
2) „Postępowanie zakończono” – ze wskazaniem daty wydania postanowienia o
odmowie wszczęcia postępowania, postanowienia o umorzeniu postępowania albo
wydania postanowienia o zamknięciu postępowania wyjaśniającego;
3) „Postępowanie zawieszono” – jeżeli wydano postanowienie o zawieszeniu
postępowania wyjaśniającego, wraz ze wskazaniem okresu, w którym postępowanie
pozostawało zawieszone;
4) „Materiały wyłączono” – jeżeli z akt wyłączono materiały do odrębnego prowadzenia
postępowania wyjaśniającego albo w celu przekazania innemu organowi.
3. Napisy na okładkach akt należy uaktualniać w miarę zachodzących zmian w
postępowaniu.

§ 29

W razie złożenia do akt przedmiotu należy sporządzić protokół, określając w nim przedmiot i
wskazując, przez kogo został on złożony. Jeżeli dołączenie do akt sprawy przedmiotu nie jest
możliwe, a cechy przedmiotu mogą mieć znaczenie dla wyniku postępowania, należy opisać
ten przedmiot w protokole oględzin.

§ 30

1. Złożone w związku z postępowaniem przedmioty załącza się do akt, a w razie potrzeby
umieszcza się we wszytej do akt kopercie, na której zaznacza się jej zawartość, datę przyjęcia
przedmiotu, nazwisko osoby lub nazwę podmiotu, który złożył przedmiot.
2. Jeżeli właściwości przedmiotu uniemożliwiają jego dołączenie do akt, jest on, do czasu
zakończenia postępowania, przechowywany w biurze.
3. Do przedmiotu, o którym mowa w ust. 2, dołącza się, przymocowaną w sposób trwały,
metryczkę zawierającą sygnaturę postępowania oraz dane wymienione w ust. 1.

§ 31

Na polecenie rzecznika można w toku postępowania wyjaśniającego wydać stronie lub innej
upoważnionej osobie złożony przez nią w sprawie przedmiot lub dokumenty, po złożeniu do
akt jego uwierzytelnionego odpisu.

§ 32

Akta znajdujące się w biurze powinny być posegregowane z uwzględnieniem stadiów
postępowania i ułożone kolejno według numerów ich sygnatur.

§ 33

Dokumenty wpływające do biura dotyczące spraw, w których akta zostały przekazane
innemu organowi (np. Naczelnemu Sądowi albo Naczelnemu Rzecznikowi), gromadzi się, do
czasu umieszczenia ich w aktach, w osobnych teczkach, ze wskazaniem sygnatury akt, w
których dokument powinien zostać umieszczony.

Udzielanie informacji i udostępnianie akt

§ 34

1. Stronom oraz ich obrońcom, pełnomocnikom i przedstawicielom ustawowym pracownik biura
udziela informacji o sygnaturze akt prowadzonych przez rzecznika spraw oraz o sposobie
załatwienia sprawy, o ile rzecznik nie zdecyduje inaczej.

2. Osobom, o których mowa w ust. 1, pracownik biura w uzgodnieniu z rzecznikiem udziela
także informacji o przewidywanych terminach czynności procesowych, jeżeli osoby te są
uprawnione do uczestnictwa w tych czynnościach.
§ 35

Informacje telefoniczne mogą być udzielane w zakresie kwestii porządkowych wyłącznie
osobom uprawnionym, co do których tożsamości pracownik kancelarii nie ma wątpliwości.

§ 36

1. Przeglądanie akt sprawy w toku postępowania wyjaśniającego przez osoby uprawnione (strony
oraz ich obrońców, pełnomocników i przedstawicieli ustawowych) odbywa się w biurze, w
obecności pracownika, na podstawie wcześniej złożonego pisemnego wniosku, po ustaleniu
terminu czynności.
2. Informację o skorzystaniu z uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, w określonym czasie i
przez wskazane osoby, odnotowuje się w aktach sprawy.
3. Przed udostępnieniem akt sprawy do wglądu należy, na podstawie okazanego
dokumentu tożsamości, sprawdzić dane personalne osoby uprawnionej.

§ 37

1. W postępowaniu wyjaśniającym odmowa uwzględnienia wniosku o udostępnienie akt,
sporządzenia z nich odpisów i kserokopii, fotokopii oraz odpłatnego wydania
uwierzytelnionych odpisów lub kserokopii następuje w formie zarządzenia, które
wymaga pisemnego uzasadnienia.
2. Rozpoznając wniosek strony lub jej przedstawiciela procesowego lub ustawowego,
rzecznik ma na uwadze dobro postępowania wyjaśniającego, a w przypadku wniosku
innej osoby nadto uzasadniony interes społeczny, a także ważny interes prawny oraz
prawa osób trzecich.

§ 38

1. O wydaniu z akt odpisów dokumentów, wypisów, zaświadczeń i innych pism należy uczynić
wzmiankę na oryginałach tych dokumentów lub w odrębnych notatkach urzędowych albo na
trzeciej stronie okładki akt, podając imię i nazwisko oraz numer dokumentu tożsamości osoby,
której udostępniono akta albo wydano dokument.
2. Odbiór pisma potwierdza, wpisując datę i swoim czytelnym podpisem, osoba
otrzymująca pismo.
3. Na wydanych odpisach należy zaznaczyć, w jakich aktach znajdują się oryginały.

§ 39

Udostępnienie akt innym podmiotom następuje, na podstawie decyzji rzecznika, w oparciu o
uprawnienia wynikające z odrębnych przepisów (np. przedstawicielowi Rzecznika Praw
Pacjenta na podstawie art. 52 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach
pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta – Dz.U. z 2019 r. poz. 1127 ze zm.).

§ 40

1. Udostępnienie akt lub ich odpisów i kserokopii na potrzeby sądów i innych organów niezwiązane
z prowadzonym postępowaniem wyjaśniającym może nastąpić wyłącznie na ich pisemny
wniosek.
2. W przypadku żądania sporządzenia z akt odpisów lub kserokopii, podstawę
uwzględnienia wniosku stanowią przepisy ustaw określających kompetencje tych
organów, które powinny zostać powołane w zarządzeniu rzecznika. Udostępnienie
dokumentacji medycznej następuje w trybie i na zasadach określonych w przepisach
dotyczących postępowania z dokumentacją medyczną.

Doręczenia i wezwania

§ 41

W wezwaniach należy podać, w jakiej sprawie i w jakim charakterze, miejscu i czasie ma się
stawić wzywana osoba i zaznaczyć, czy jej stawiennictwo jest obowiązkowe.
W wezwaniu umieszcza się również informację dotyczącą zasad zwrotu kosztów
poniesionych w związku ze stawiennictwem.
§ 42

Pisma przeznaczone dla osoby, której dotyczą czynności sprawdzające, oraz pisma dla stron,
obrońców i pełnomocników oraz przedstawicieli ustawowych, a także innych uczestników
postępowania sporządza się i doręcza w taki sposób, aby ich treść nie była dostępna dla osób
niepowołanych.

§ 43

Wezwania powinny być wysyłane z takim wyprzedzeniem, aby ich doręczenie osobom
wzywanym następowało nie później niż 14 dni przed terminem zaplanowanej czynności.

§ 44

W przypadku konieczności przekazania wezwania lub zawiadomienia bez zachowania
terminu określonego w § 43 dopuszczalne jest wzywanie lub zawiadamianie telefoniczne, z
jednoczesnym sporządzeniem notatki do akt zawierającej datę nadania, treść komunikatu
oraz podpis osoby dokonującej wezwania.

§ 45

1. Zawiadomienia, wezwania lub inne pisma przeznaczone dla osoby pozbawionej wolności
przesyła się z odpowiednim pismem przewodnim do administracji zakładu karnego lub aresztu.
2. Jeżeli od dnia doręczenia pisma biegnie termin wykonania czynności procesowej, pismo
powinno zawierać pouczenie, zawierając informację, iż czynność wykonana po upływie
terminu będzie bezskuteczna.

Repertoria i rejestry

§ 46

1. W biurze prowadzi się następujące repertoria i rejestry:
1) Repertorium postępowań wyjaśniających prowadzonych w I instancji;
2) Książka korespondencyjna;
3) Rejestr dyżurów pełnionych przez rzecznika okręgowego, zwane dalej „repertoriami”.
2. W biurze mogą być prowadzone inne dodatkowe urządzenia ewidencyjne ułatwiające pracę, np.
zeszyt postanowień wydawanych przez okręgowego rzecznika, ewidencja prowadzonej prewencji.

§ 47

1. Repertoria zakłada się dla każdego roku kalendarzowego, zachowując w ciągu roku
kolejność wpisów. Niewykorzystane karty repertoriów należy wykorzystywać w roku
następnym.

2. Karty repertoriów powinny być przed rozpoczęciem wpisów ponumerowane, a liczba
kart odnotowana na ostatniej stronie księgi.
3. Na pierwszej stronie repertorium zakładanego na rok następny wpisuje się numery
spraw niezakończonych w latach ubiegłych.
4. Sprawę wpisuje się do odpowiedniego repertorium z datą i w kolejności, w jakiej
wpływają pisma stanowiące podstawę wpisu.
5. Zamknięcie repertorium następuje poprzez podkreślenie ostatniej pozycji wpisu i
odnotowanie danych dotyczących liczby pozycji w wymienionym urządzeniu
ewidencyjnym oraz opatrzenie tej adnotacji datą i podpisem sporządzającego ją
pracownika biura.

§ 48

1. Sprawy merytorycznie zakończone należy zakreślać w repertorium obok numeru sprawy
znakiem «L».
2. Wpis omyłkowy należy przekreślać z zachowaniem czytelności tekstu zakreślonego.

§ 49

1. Do repertorium, o którym mowa w § 46 ust. 1 pkt 1, należy wpisywać:
1) wszczęte postępowania wyjaśniające,
2) czynności sprawdzające, prowadzone w trybie art. 48 ust. 2 ustawy.
2. Sprawa wpisana do repertorium, o którym mowa w § 45 ust. 1 pkt 1, prowadzona jest do
jej zakończenia pod tą samą sygnaturą.
§ 50

Jeżeli połączono dwie lub więcej spraw wpisanych do repertorium, należy je prowadzić dalej
pod sygnaturą sprawy najwcześniej zarejestrowanej, a pozostałe zakreślić, dokonując w
rubryce „uwagi” wzmianki o włączeniu do innych akt z podaniem ich sygnatury.

§ 51

1. Do spraw nowych, poza wpływającymi po raz pierwszy, zalicza się:
1) sprawy wyłączone ze spraw wcześniej rejestrowanych,
2) sprawy, które uprzednio były prawomocnie zakończone, a następnie z jakichkolwiek
powodów są prowadzone ponownie, np. w wyniku wznowienia, o którym mowa w
art. 74 ustawy.

2. Nie wpisuje się jako nowych spraw wyłączonych, przekazywanych według właściwości innym
organom oraz spraw ponownie podjętych, podlegających połączeniu z innymi prowadzonymi,
zarejestrowanymi sprawami.
3. Ponowne zarejestrowanie sprawy powinno być odnotowane w rubrykach „uwagi” w
dotychczasowej i nowej pozycji repertorium.
§ 52

1. Jako zakończone zakreśla się w repertorium sprawy, w których:
1) skierowano do sądu wniosek o ukaranie,
2) umorzono postępowanie wyjaśniające,
3) odmówiono wszczęcia postępowania wyjaśniającego,
4) załatwiono sprawę w inny sposób (np. przekazano sprawę innemu rzecznikowi).
2. Zakreślenie sprawy jako zakończonej następuje po wykonaniu wszystkich czynności
kancelaryjnych związanych z decyzją końcową postępowania.

§ 53

Okręgowy rzecznik określa sposób prowadzenia innych urządzeń ewidencyjnych, o których
mowa w § 46 ust. 2, oraz zakres gromadzonych w nich danych, ze szczególnym
uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.

Czynności sprawdzające

§ 54

Rzecznik po powzięciu wiadomości o możliwości dopuszczenia się przez pielęgniarkę albo
położną przewinienia zawodowego przed wydaniem postanowienia o wszczęciu
postępowania wyjaśniającego bada, czy nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 45 ust.
1 ustawy.

§ 55

1. Czynności sprawdzające prowadzi się jedynie w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne
do sprawdzenia, czy informacja wskazująca na możliwość popełnienia przewinienia
zawodowego jest wiarygodna.

2. Czynności sprawdzające mogą być przeprowadzane w czasie nie dłuższym niż 1 miesiąc
od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 1.
§ 56

Podjęte czynności sprawdzające mogą polegać na:
1) zgromadzeniu dodatkowych dokumentów niezbędnych dla prawidłowej oceny
wiarygodności informacji wskazujących na możliwość popełnienia przewinienia
zawodowego;
2) przyjęciu uzupełniających informacji od przedstawiciela pokrzywdzonej instytucji (np.
podmiotu wykonującego działalność leczniczą) albo przedstawiciela organu kontroli;
3) żądaniu nadesłania dokumentacji medycznej dotyczącej osoby pokrzywdzonej;
4) przesłuchaniu w charakterze świadka osoby składającej skargę na pielęgniarkę lub
położną.

Wszczęcie postępowania wyjaśniającego

§ 57

1. Po potwierdzeniu wiarygodności informacji o przewinieniu z zakresu odpowiedzialności
zawodowej rzecznik niezwłocznie wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania
wyjaśniającego.
2. Postępowanie wyjaśniające do czasu przedstawienia zarzutów jest prowadzone „w
sprawie” (np.: „w sprawie niewłaściwej opieki sprawowanej nad pacjentem J.
Kowalskim” albo „w sprawie wyjaśnienia okoliczności zabiegu przeprowadzonego w dniu
12 lipca 2011 r. w Szpitalu AM w Gdańsku”).
3. Po przedstawieniu zarzutów postępowanie wyjaśniające jest prowadzone przeciwko
pielęgniarce albo położnej wskazanej w tym postanowieniu (np. przeciwko pielęgniarce
Alicji Kowalskiej, o czyn z art. …).

§ 58

1. Wszczęcie postępowania wyjaśniającego na podstawie anonimowego zawiadomienia
powinno zostać poprzedzone sprawdzeniem przytoczonych w tym zawiadomieniu
okoliczności. W szczególności rzecznik może przekazać zawiadomienie innemu
uprawnionemu organowi albo organom kontroli.
2. W razie niepotwierdzenia okoliczności wskazanych w treści anonimowego
zawiadomienia pozostawia się je bez biegu, bez wydawania postanowienia o odmowie
wszczęcia postępowania wyjaśniającego.

3. Zawiadomienie, jeżeli dotyczy czynu mogącego wyczerpywać znamiona przestępstwa,
okręgowy rzecznik przekazuje prokuratorowi właściwemu z uwagi na miejsce popełnienia
czynu.

§ 59

1. Postanowienie o wszczęciu postępowania wyjaśniającego powinno zawierać oznaczenie organu,
imię i nazwisko rzecznika, który je wydał, datę i miejsca czynności, oznaczenie czynu, wskazanie
osoby pokrzywdzonej, uzasadnienie wszczęcia postępowania, podpis okręgowego rzecznika.
2. W uzasadnieniu podaje się zwięzły opis stanu faktycznego uzasadniający wszczęcie
postępowania wyjaśniającego, a w szczególności dokonuje się określenia czynu
będącego przedmiotem postępowania przez jego skonkretyzowanie, polegające na
wskazaniu czasu i miejsca jego popełnienia oraz innych elementów wchodzących w
zakres znamion przewinienia zawodowego.
§ 60

Jeżeli czyn stanowiący przewinienie zawodowe zawiera również znamiona przestępstwa
ściganego z urzędu, rzecznik powiadamia o tym prokuratora właściwego z uwagi na miejsce
popełnienia czynu.

§ 61

Jednym postępowaniem wyjaśniającym obejmuje się wszystkie czyny pozostające w związku
podmiotowym lub przedmiotowym z czynem stanowiącym podstawę jego wszczęcia, chyba
że zachodzą okoliczności utrudniające łączne rozpoznanie spraw o poszczególne czyny.

§ 62

W przypadku połączenia spraw czas trwania postępowania wyjaśniającego liczy się od dnia
najwcześniej wszczętego postępowania.

§ 63

1. Jeżeli łączne prowadzenie postępowania o wszystkie czyny pozostające w związku
podmiotowym lub przedmiotowym byłoby znacznie utrudnione ze względu na charakter czynu

lub osobę sprawcy, materiały dotyczące tego czynu lub tej osoby mogą zostać wyłączone do
odrębnego prowadzenia.
2. Wyłączenie do prowadzenia w odrębnym postępowaniu sprawy poszczególnych osób lub
o poszczególne czyny wymaga wydania postanowienia.
3. W postanowieniu, o którym mowa w ust. 1, określa się:
1) podmiotowy i przedmiotowy zakres wyłączenia;
2) sposób wyłączenia – przez dokładne wskazanie nazwy i daty przeprowadzonych
dowodów lub innych sporządzonych dokumentów oraz numeru karty lub miejsca
złożenia dowodów rzeczowych, z zaznaczeniem, czy dokumenty wydziela się w
oryginale czy w odpisie lub kopii.
4. W wyłączonej sprawie wydaje się postanowienie o wszczęciu postępowania
wyjaśniającego.

Postępowanie wyjaśniające

§ 64

1. W przypadku gdy przewidywany jest skomplikowany przebieg postępowania wyjaśniającego, ze
względu na okoliczności sprawy lub wielość sprawców, zaleca się sporządzenie planu czynności,
w którym wskazuje się, kogo i na jakie okoliczności przesłuchać, o jakie dokumenty się zwrócić,
jakie badania i ekspertyzy należy przeprowadzić.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien być aktualizowany w trakcie prowadzonego
postępowania wyjaśniającego, w miarę gromadzenia kolejnych dowodów.

§ 65

1. Prowadzone przez rzecznika czynności powinny zmierzać do zebrania dowodów
potwierdzających lub wykluczających fakt zaistnienia czynu stanowiącego przewinienie
zawodowe oraz dotyczących ustalenia sprawcy i pobudek jego działania, a także czasu,
miejsca, okoliczności i sposobu popełnienia tego czynu.
2. Rzecznik w toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego powinien na bieżąco
dokonywać analizy zgromadzonych dowodów, dążąc w toku dalszych czynności do ich
potwierdzenia albo weryfikacji.

§ 66

2. Postępowanie wyjaśniające powinno być ukończone w terminie wskazanym w art. 53
ust. 1 ustawy.
3. Przedłużenie czasu trwania postępowania wyjaśniającego następuje na podstawie
wniosku rzecznika prowadzącego postępowanie wyjaśniające, który wraz z aktami

sprawy przekazuje się nie później niż na 14 dni przed upływem terminu organowi
uprawnionemu do przedłużenia postępowania.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać:
1) określenie czasu niezbędnego do ukończenia postępowania;
2) uzasadnienie potrzeby przedłużenia czasu trwania postępowania;
3) wskazanie czynności, których przeprowadzenie jest planowane;
4) wyjaśnienie okoliczności, które uniemożliwiły zakończenie postępowania w terminie,
o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy.
5. Czas trwania postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy, liczy się od
daty otrzymania informacji wskazującej na możliwość popełnienia przewinienia zawodowego, o
której mowa w art. 48 ustawy, albo daty przyjęcia ustnego zawiadomienia o zaistnieniu
przewinienia zawodowego.
6. Do czasu trwania postępowania nie wlicza się okresu, jaki upływa:
• od dnia wydania postanowienia o zawieszeniu postępowania do dnia wydania
postanowienia o podjęciu zawieszonego postępowania,
• od dnia wystąpienia przez rzecznika z wnioskiem o przedłużenie czasu trwania
postępowania wyjaśniającego do dnia wydania postanowienia o przedłużeniu czasu
trwania postępowania przez właściwy organ,
• od dnia wydania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania albo o
umorzeniu postępowania wyjaśniającego do dnia wydania postanowienia o
uchyleniu postanowienia rzecznika w wyniku uwzględnienia zażalenia,
• od dnia wydania postanowienia o zamknięciu postępowania wyjaśniającego do dnia
wniesienia wniosku o ukaranie do właściwego sądu pielęgniarek i położnych.

§ 67

1. Ujawnione w toku postępowania wyjaśniającego fakty i okoliczności świadczące o
istotnym naruszeniu przepisów prawa, poważnych nieprawidłowościach w działalności
urzędów, instytucji lub organizacji społecznych, tolerowaniu nadużyć, niedbalstwa,
istnienia wadliwej struktury organizacyjnej – rzecznik podaje do wiadomości właściwej
jednostki organizacyjnej, a w razie braku jej reakcji – do wiadomości jednostki
nadrzędnej.
2. Rzecznik, w razie potrzeby, zwraca się do właściwego organu o przeprowadzenie
czynności kontrolnych, określając ich przedmiot i zakres.
3. Odpis wystąpienia okręgowy rzecznik przesyła do wiadomości Naczelnemu Rzecznikowi.

§ 68

Postanowienia wydawane przez rzecznika w toku postępowania powinny zawierać:
1) oznaczenie rzecznika, który je wydał (wraz z podaniem imienia i nazwiska osoby
sprawującej tę funkcję);
2) datę i miejsce wydania postanowienia;
3) sygnaturę akt;

4) określenie zdarzenia będącego przedmiotem postępowania albo dane dotyczące osoby
obwinionej ze wskazaniem zarzucanego jej czynu;
5) podstawę prawną;
6) treść rozstrzygnięcia;
7) uzasadnienie;
8) podpis rzecznika;
9) pouczenie o przysługujących środkach zaskarżenia i terminach ich wniesienia.

Czynności dowodowe

§ 69

1. Przeprowadzane w toku postępowania wyjaśniającego przez rzecznika dowody podlegają
utrwaleniu.
2. Sporządzenia protokołu wymagają następujące czynności:
1) przesłuchanie w charakterze świadka, osoby obwinionej, biegłego;
2) przeprowadzenie konfrontacji oraz okazania;
3) dokonanie oględzin;
4) przeprowadzenie eksperymentu;
5) zaznajomienie osoby obwinionej z materiałami zebranymi w postępowaniu
wyjaśniającym.

§ 70

1. Protokół powinien zawierać:
1) oznaczenie czynności (np. „protokół przesłuchania świadka”, „protokół przesłuchania
osoby obwinionej”);
2) oznaczenie sygnatury sprawy, czasu i miejsca przeprowadzanej czynności;
3) oznaczenie organu przeprowadzającego czynność;
4) wskazanie, z podaniem imienia i nazwiska, osób uczestniczących w czynności;
5) opis przebiegu czynności oraz treść oświadczeń i wniosków jej uczestników;
6) w miarę potrzeby stwierdzenie innych okoliczności dotyczących przebiegu czynności.
2. Wyjaśnienia, zeznania, oświadczenia i wnioski osób uczestniczących w czynności oraz
stwierdzenia określonych okoliczności przez rzecznika okręgowego prowadzącego
postępowanie zamieszcza się w protokole z możliwą dokładnością.
3. Osoby biorące udział w czynności mają prawo żądać zamieszczenia w protokole z pełną
dokładnością wszystkiego, co dotyczy ich praw lub interesów.
4. W protokole nie wolno zastępować zapisu treści zeznań świadków lub wyjaśnień osoby
obwinionej odwoływaniem się do treści innych protokołów lub dokumentów.
5. Osoby biorące udział w czynności mają prawo żądać odczytania fragmentów ich
wypowiedzi wciągniętych do protokołu.

6. W protokole nie zamieszcza się danych dotyczących miejsca zamieszkania i pracy
pokrzywdzonych i świadków. Dane te zamieszcza się w załączniku do protokołu
przechowywanym w załączniku adresowym do akt sprawy.

§ 71

1. Przed przesłuchaniem, na podstawie okazanego dokumentu tożsamości, sprawdza się dane
personalne osoby przesłuchiwanej, czyniąc o tym wzmiankę w protokole przesłuchania.
2. Brak dokumentu tożsamości należy odnotować w protokole.

§ 72

1. Przed przystąpieniem do przesłuchania należy osobę przesłuchiwaną poinformować o
przedmiocie prowadzonego postępowania oraz okolicznościach podlegających ustaleniu,
a także pouczyć o przysługujących uprawnieniach oraz ciążących obowiązkach. Kopię
pouczenia podpisanego przez pokrzywdzonego, świadka lub obwinionego załącza się do
akt sprawy.
2. Osobie przesłuchiwanej należy umożliwić swobodne wypowiedzenie się w granicach
określonych celem czynności, a dopiero następnie można zadawać pytania zmierzające
do uzupełnienia, wyjaśnienia lub kontroli wypowiedzi.
3. Prawo zadawania pytań mają, oprócz rzecznika prowadzącego przesłuchanie,
uczestniczący w czynności: strony, obrońcy, pełnomocnicy i biegli.
4. Pytania zadaje się osobie przesłuchiwanej bezpośrednio, chyba że rzecznik zdecyduje
inaczej.
5. Nie wolno zadawać osobie przesłuchiwanej pytań sugerujących treść odpowiedzi.
6. Niedopuszczalne jest wpływanie na swobodę wypowiedzi osoby przesłuchiwanej za
pomocą przymusu lub groźby bezprawnej albo stosowania środków, o których mowa w
art. 171 § 5 pkt 2 Kodeksu postępowania karnego.
7. Wyjaśnienia, zeznania oraz oświadczenia złożone w warunkach wyłączających swobodę
wypowiedzi lub uzyskane wbrew zakazom wymienionym w ust. 6 nie mogą stanowić
dowodu.

§ 73

1. Protokół przesłuchania sporządza się, przyjmując jako formę gramatyczną relacji
przesłuchiwanego pierwszą osobę czasu przeszłego (np. „byłem”, „widziałem” albo „byłam”,
„widziałam”), zamieszczając możliwie dokładnie charakterystyczne określenia lub zwroty użyte
przez osobę przesłuchiwaną oraz wzmianki dotyczące szczególnego zachowania się tej osoby.
2. Protokół powinien zostać sporządzony za pomocą komputerowego edytora tekstów. W
przypadku niemożności wykorzystania komputera przy przeprowadzaniu czynności
podlegającej protokołowaniu protokół sporządza się pismem ręcznym w czytelny sposób.

§ 74

1. Protokolantem jest pracownik biura.
2. W razie dokonywania czynności poza siedzibą okręgowego rzecznika, jak również w razie
zaistnienia przeszkody uniemożliwiającej sporządzenie protokołu przez pracownika biura
można do czynności przybrać w charakterze protokolanta inną wiarygodną osobę
pełnoletnią niezainteresowaną wynikiem sprawy.
3. Rzecznik przeprowadzający czynność może zarazem protokołować, o ile nie będzie to
istotnie utrudniać przebiegu czynności.
§ 75

2. Każdą stronę protokołu przesłuchania, po osobistym przeczytaniu, podpisują wszystkie osoby
biorące udział w czynności.
3. Jeżeli osoba mająca podpisać protokół nie może osobiście zapoznać się z jego treścią (np.
z przyczyn zdrowotnych), przesłuchujący lub protokolant głośno odczytują treść
protokołu, odnotowując ten fakt w protokole.
4. Jeżeli osoba mająca podpisać protokół nie może lub odmawia złożenia podpisu, należy w
protokole zaznaczyć przyczynę braku podpisu.
§ 76

1. W przypadku potrzeby dokonania sprostowania w treści protokołu należy pierwotną
treść przekreślić w sposób umożliwiający jej odczytanie i nadpisać niezbędną zmianę,
obok której osoba przesłuchiwana umieszcza swoją parafę.
2. Wszystkie zmiany treści protokołu należy omówić w końcowej części protokołu (np.: na
3. karcie protokołu, w 7. wierszu od góry skreślono „pobiegłam”, nadpisano „poszłam”).

§ 77

Przesłuchanie nieletniego odbywa się za zgodą prawnych opiekunów i w ich obecności.
Jeżeli ocena wiarygodności zeznań nieletniego ma istotne znaczenie dla postępowania,
winno się ono odbyć z udziałem psychologa.

§ 78

W czynnościach dowodowych poza prowadzącym je okręgowym rzecznikiem lub zastępcą
rzecznika mogą uczestniczyć także inni zastępcy tego rzecznika, w szczególności w
postępowaniach wielowątkowych lub gdy przewiduje się, że przebieg czynności będzie miał
skomplikowany charakter.

§ 79

1. W przypadku konieczności przeprowadzenia przesłuchania poza siedzibą okręgowego rzecznika,
np. ze względu na zły stan zdrowia lub podeszły wiek osoby mającej uczestniczyć w czynności
albo znaczną ilość osób, które podlegałyby wezwaniu celem przesłuchania, należy dążyć do
realizacji tej czynności w siedzibie okręgowej izby pielęgniarek i położnych, na obszarze
działania której przebywają osoby, które mają zostać przesłuchane, albo w innym miejscu
spełniającym warunki do przeprowadzenia czynności.
2. Przeprowadzenie czynności, o której mowa w ust. 1, powinno zostać poprzedzone
uzgodnieniem dotyczącym terminu, miejsca, sposobu i warunków jej realizacji z
podmiotem, w siedzibie którego czynność będzie wykonywana.

§ 80

1. Rzecznik, niezwłocznie po ich otrzymaniu, rozpatruje wnioski stron, obrońców i
pełnomocników o dopuszczenie do udziału w czynnościach oraz przeprowadzenie
określonych dowodów.
2. Oddalenie wniosku następuje w formie postanowienia.
3. Dokonując oceny wniosku dowodowego, rzecznik powinien kierować się przesłankami
wskazanymi w art. 170 § 1 Kodeksu postępowania karnego.
4. Jeżeli we wniosku o dopuszczenie do udziału w czynnościach nie sprecyzowano, o jakie
czynności chodzi, należy wezwać składającego wniosek do wskazania, w jakich
czynnościach postępowania wyjaśniającego chce uczestniczyć.
5. O treści postanowienia o odmowie dopuszczenia do udziału w czynnościach
postępowania wyjaśniającego zawiadamia się występującego z wnioskiem.

Biegli, tłumacze, specjaliści

§ 81

2. Jeżeli stwierdzenie okoliczności mających istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy
wymaga wiadomości specjalnych, zasięga się opinii biegłego albo biegłych.
3. W tym samym celu, co określony w ust. 1, można też zwrócić się o wydanie ekspertyzy
do instytucji naukowej i specjalistycznej.

4. W wypadku powołania biegłych z zakresu różnych specjalności, o tym, czy mają oni
przeprowadzić badania wspólnie i wydać jedną wspólną opinię czy opinie odrębne,
rozstrzyga organ procesowy powołujący biegłych.
5. O dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego wydaje się postanowienie, w którym należy
wskazać:
1) imię, nazwisko i specjalność biegłego lub biegłych, a w przypadku ekspertyzy
instytucji, w razie potrzeby, specjalność i kwalifikacje osób, które powinny wziąć
udział w jej wydaniu;
2) przedmiot i zakres opinii ze sformułowaniem, w miarę potrzeby, pytań
szczegółowych;
3) termin sporządzenia opinii.

§ 82

Rzecznik udostępnia akta postępowania biegłemu w zakresie niezbędnym do wydania opinii
wraz ze zobowiązaniem ich zwrotu.

§ 83

Po otrzymaniu opinii lub ekspertyzy rzecznik zapoznaje się z nią, badając, czy sporządzono ją
w sposób wyczerpujący. Jeżeli uzna to za niezbędne, może zwrócić się do osoby
odpowiedzialnej za ostateczne wnioski o dodatkowe wyjaśnienie treści opinii albo zwrócić
się do innego biegłego o dokonanie ponownej opinii.

§ 84

Ustalenie okoliczności, o których mowa w § 81 ust. 1, może nastąpić także w drodze
przesłuchania w charakterze świadka osoby dysponującej wiadomościami specjalnymi.

Zawieszenie postępowania

§ 85

1. W razie długotrwałej przeszkody uniemożliwiającej prowadzenie postępowania rzecznik może
zawiesić postępowanie na czas trwania przeszkody.

2. Przez długotrwałą przeszkodę uniemożliwiającą prowadzenie postępowania
wyjaśniającego należy rozumieć taką przeszkodę, której termin ustania jest na tyle
odległy w czasie, że uniemożliwia zakończenie postępowania wyjaśniającego w okresach
wskazanych w art. 53 ustawy, bądź w ogóle jest trudny do ustalenia.
3. Zawieszenie postępowania następuje w formie postanowienia z uzasadnieniem.

§ 86

Przed wydaniem postanowienia o zawieszeniu postępowania rzecznik bada, czy zostały
zebrane i zabezpieczone w sprawie wszystkie dostępne materiały dowodowe i czy podjęto
niezbędne czynności dowodowe.

§ 87

W sprawach, w których postępowanie zostało zawieszone z uwagi na długotrwałą
przeszkodę uniemożliwiającą jego prowadzenie, a w szczególności, gdy przesłanką
zawieszenia był fakt prowadzenia postępowania karnego w sprawie o przestępstwo lub
postępowania w sprawie o wykroczenie (art. 37 ustawy), pracownik biura, nie rzadziej niż raz
na 2 miesiące, sprawdza, czy przyczyny zawieszenia nadal trwają. W szczególności pracownik
biura przekazuje zapytanie do właściwej jednostki organizacyjnej prokuratury albo organu
prowadzącego postępowanie.

§ 88

W okresie zawieszenia postępowania wyjaśniającego terminy tego postępowania nie biegną.

§ 89

1. Po ustaniu przyczyn zawieszenia postępowania rzecznik niezwłocznie wydaje postanowienie o
jego podjęciu.
2. Postanowienie o zawieszeniu postępowania wyjaśniającego oraz o jego podjęciu wraz z
pouczeniem dotyczącym możliwości złożenia zażalenia rzecznik przesyła stronom
postępowania, obrońcom i pełnomocnikom.

Przedstawienie zarzutów

§ 90

Wydanie postanowienia o przedstawieniu zarzutów, o którym mowa w art. 50 ustawy,
polega na:
1) sporządzeniu postanowienia o przedstawieniu zarzutów;
2) ogłoszeniu postanowienia pielęgniarce lub położnej, której postanowienie dotyczy;
3) przesłuchaniu pielęgniarki, której dotyczy postanowienie, w charakterze osoby
obwinionej.

§ 91

1. Postanowienie o przedstawieniu zarzutów, poza informacjami wymienionymi w § 68,
powinno zawierać:
1) wskazanie pielęgniarki albo położnej, której dotyczy;
2) dokładne określenie zarzucanego jej czynu;
3) kwalifikację prawną czynu.
2. Określając czyn, należy, w jednym zdaniu, wskazać czas i miejsce jego popełnienia oraz w
sposób zwięzły, lecz dokładny i przejrzysty przytoczyć okoliczności faktyczne
wypełniające ustawowe znamiona zarzucanego przewinienia zawodowego.
3. Orzeczenie zdania głównego powinno określać zarzucane obwinionej osobie zachowanie,
naruszające normę prawną, np. „nie udzieliła pomocy”, „ujawniła informacje związane z
pacjentem”.

§ 92

1. Dokonując kwalifikacji prawnej czynu będącego przedmiotem zarzutu, należy podać konkretny
przepis, który został naruszony.
2. W przypadku gdy jeden czyn wyczerpuje znamiona określone w dwóch lub więcej
przepisach, należy powołać wszystkie zbiegające się przepisy.

§ 93

1. Postanowienie o przedstawieniu zarzutów sporządza się oddzielenie dla każdej
pielęgniarki albo położnej.
2. Postanowienie może obejmować kilka czynów.
3. Jeżeli jednym postanowieniem obejmuje się kilka czynów, na pierwszym miejscu
wymienia się zarzut najpoważniejszy, a potem czyny łagodniejsze, albo opisuje czyny w
takiej kolejności, w jakiej były popełniane.

§ 94

W razie potrzeby uzupełnienia przedstawionych zarzutów rzecznik wydaje postanowienie o
uzupełnieniu postanowienia o przedstawieniu zarzutów odpowiadające wymogom
określonym w § 91.

§ 95

1. Po ogłoszeniu postanowienia o przedstawieniu zarzutów rzecznik powinien pouczyć osobę
obwinioną o prawie żądania podania ustnie podstaw zarzutów, a także sporządzenia
uzasadnienia na piśmie.
2. Uzasadnienie doręcza się osobie obwinionej i ustanowionemu obrońcy w terminie 14
dni.
3. W uzasadnieniu należy w szczególności wskazać, jakie fakty i dowody zostały przyjęte za
podstawę zarzutów.

Zakończenie postępowania wyjaśniającego

§ 96

W zależności od wyników postępowania dowodowego rzecznik podejmuje decyzję o
wydaniu postanowienia o umorzeniu postępowania albo skierowaniu do sądu wniosku o
ukaranie.

§ 97

2. Postępowanie wyjaśniające może być umorzone w całości lub w części.
3. Częściowe umorzenie dotyczy poszczególnych zarzutów lub określonych zdarzeń
objętych tym postępowaniem.
4. W postępowaniu, w którym zostało ono umorzone częściowo, rzecznik powinien
zdecydować o sposobie zakończenia postępowania w części nieobjętej postanowieniem
o umorzeniu.

§ 98

1. Postanowienie o umorzeniu postępowania wyjaśniającego powinno wskazywać
podstawę umorzenia, o której mowa w art. 45 ust. 1 ustawy, w odniesieniu do każdego
czynu.
2. W razie zbiegu podstaw umorzenia przytacza się wszystkie podstawy.

§ 99

1. W uzasadnieniu postanowienia o umorzeniu postępowania wyjaśniającego prowadzonego „w
sprawie” należy podać opis zdarzenia będącego jego przedmiotem, zwięźle przedstawić
czynności, jakich dokonano, i poczynione ustalenia, ocenić zebrane dowody oraz wskazać
podstawy faktyczne i prawne, które zadecydowały o umorzeniu.
2. W uzasadnieniu postanowienia o umorzeniu postępowania wyjaśniającego
prowadzonego „przeciwko”, poza elementami uzasadnienia wskazanymi w ust. 1, należy
wymienić osoby, przeciwko którym toczyło się postępowanie, oraz przytoczyć treść
przedstawionych tym osobom zarzutów.
§ 100

1. Strony zawiadamia się o treści postanowienia o umorzeniu postępowania wyjaśniającego
poprzez doręczenie tego dokumentu, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
2. O sposobie zakończenia postępowania osobę niebędącą stroną, która wystąpiła z
zawiadomieniem o przewinieniu zawodowym – zawiadamia się pismem.

§ 101

Jeżeli zażalenie na postanowienie o umorzeniu postępowania zostało wniesione po terminie
lub przez osobę nieuprawnioną, rzecznik wydaje zarządzenie w przedmiocie odmowy
przyjęcia zażalenia, o czym powiadamia wnoszącego i poucza go o przysługującym środku
odwoławczym.

§ 102

Jeżeli z treści zażalenia nie wynika, jakiego postanowienia lub zarządzenia ono dotyczy,
rzecznik powinien wezwać wnoszącego o uzupełnienie zażalenia.

§ 103

1. Uwzględnienie zażalenia na postanowienie rzecznika prowadzącego postępowanie wyjaśniające
następuje w formie postanowienia.
2. W uzasadnieniu wskazuje się powody uchylenia, okoliczności podlegające wyjaśnieniu
lub czynności, które należy przeprowadzić, o których mowa w art. 48 ust. 9 ustawy.

Wniosek o ukaranie, udział w postępowaniu sądowym, środki odwoławcze

§ 104

1. Wniosek o ukaranie powinien zawierać:
1) oznaczenie organu;
2) sygnaturę akt;
3) datę i miejsce sporządzenia wniosku;
4) wskazanie sądu pielęgniarek i położnych właściwego do rozpoznania sprawy;
5) imię i nazwisko, nazwisko panieńskie, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia,
adres zamieszkania osoby obwinionej oraz jej miejsce pracy i zajmowane stanowisko,
a także nr prawa wykonywania zawodu;
6) dokładne określenie zarzucanego przewinienia zawodowego, ze wskazaniem czasu,
miejsca, sposobu i okoliczności jego popełnienia oraz skutków z niego wynikających;
7) kwalifikację prawną zarzucanego przewinienia zawodowego;
8) uzasadnienie wniosku;
9) imiona i nazwiska oraz adresy pokrzywdzonych;
10) imiona i nazwiska oraz adresy świadków podlegających wezwaniu na rozprawę;
11) wykaz innych dowodów, których przeprowadzenie na rozprawie wnioskuje rzecznik;
12) podpis rzecznika.
2. W uzasadnieniu wniosku należy zwięźle wskazać okoliczności zaistnienia przewinienia
zawodowego, a także jego skutki. Uzasadnienie powinno także w sposób syntetyczny
relacjonować przebieg postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem dowodów
zgromadzonych przez okręgowego rzecznika wraz ze wskazaniem okoliczności, na które
powołuje się osoba obwiniona w swej obronie.
§ 105

W wykazie dowodów rzecznik może wnosić o zaniechanie wezwania i odczytanie na
rozprawie zeznań świadków przebywających za granicą lub z powodu obłożnej choroby lub z
innych istotnych przyczyn niemogących stawić się na rozprawę, albo mających stwierdzić
okoliczności, którym obwiniony nie zaprzecza, a okoliczności te nie są tak istotne, by
konieczne było przesłuchanie tych świadków na rozprawie.

§ 106

O skierowaniu wniosku do właściwego sądu pielęgniarek i położnych rzecznik zawiadamia
pokrzywdzonego, osobę obwinioną, pełnomocników i obrońców oraz właściwą okręgową
radę pielęgniarek i położnych.

§ 107

1. W razie objęcia jednym wnioskiem o ukaranie kilku osób obwinionych po podaniu danych
dotyczących każdej z tych osób, o których mowa w § 104 ust. 1 pkt 5, należy wymienić stawiane
im zarzuty ze wskazaniem ich kwalifikacji prawnej.
2. Okoliczności dopuszczenia się zarzucanych czynów przez każdą z osób obwinionych
opisuje się w jednym uzasadnieniu.

§ 108

1. Udział rzecznika w rozprawie jest obowiązkowy.
2. W postępowaniu przed sądem rzecznik powinien brać aktywny udział, dążąc, obok sądu
pielęgniarek i położnych, do wyjaśnienia okoliczności sprawy istotnych do ustalenia, czy
doszło do popełnienia przewinienia zawodowego oraz wyjaśnienia jego okoliczności. W
tym celu rzecznik w szczególności powinien zgłaszać w miarę potrzeby wnioski
dowodowe, uczestniczyć w przesłuchaniu osoby obwinionej, świadków i biegłych,
przedstawiając ocenę materiałów zebranych w sprawie.

§ 109

2. Rzecznik w toku rozprawy składa wnioski w sprawach wymagających rozstrzygnięcia i zajmuje
stanowisko w sprawie wniosków składanych przez inne strony.
3. W przypadku gdy rzecznik ocenia rozstrzygnięcia sądu jako niesłuszne, powinien je zaskarżyć.

§ 110

1. Wniosek o ukaranie powinien popierać przed sądem pielęgniarek i położnych rzecznik,
który prowadził w sprawie postępowanie wyjaśniające.
2. W toku całej rozprawy, nawet w przypadku gdy w jej toku były zarządzane przerwy,
powinien uczestniczyć ten sam rzecznik.
§ 111

Jeżeli rzecznik prowadzący sprawę nie może być obecny na rozprawie lub posiedzeniu sądu,
powinien zapewnić udział w rozprawie rzecznika merytorycznie przygotowanego do
popierania wniosku o ukaranie.

§ 112

1. W sprawach najpoważniejszych, zawiłych lub wywołujących duże zainteresowanie społeczne
rzecznik biorący udział w rozprawie powinien omówić z okręgowym rzecznikiem istotne
zagadnienia dotyczące wystąpienia w sprawie lub ustosunkowania się do wniosków zgłaszanych
przez inne strony.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, wniosek o ukaranie może być popierany przez
okręgowego rzecznika oraz zastępcę okręgowego rzecznika albo dwóch zastępców
okręgowego rzecznika występujących razem.
§ 113

Odstąpienie rzecznika od popierania wniosku o ukaranie, istotna zmiana zakresu tego
wniosku, złożenie wniosku o umorzenie postępowania albo zwrot sprawy do postępowania
wyjaśniającego powinien nastąpić w oparciu o dowody przeprowadzone w toku przewodu
sądowego.

§ 114

2. Zabierając głos po zamknięciu przewodu sądowego, rzecznik powinien przedstawić
istotne okoliczności sprawy, omówić i ocenić zebrane dowody, a także wskazać
okoliczności mające wpływ na wymiar kary.
3. Wskazując okoliczności mające wpływ na wymiar kary, rzecznik w szczególności powinien
uwzględnić:
1) motywację i sposób zachowania się osoby obwinionej;
2) fakt popełnienia przewinienia zawodowego wspólnie i w porozumieniu z innymi;
3) rodzaj i stopień naruszenia ciążących na osobie obwinionej obowiązków;
4) rodzaj i rozmiar ujemnych następstw wynikłych z zaistnienia przewinienia
zawodowego;
5) właściwości i warunki osobiste osoby obwinionej;
6) dotychczasowy sposób wykonywania zawodu, a w szczególności wcześniejszą
karalność osoby obwinionej;
7) zachowanie się po popełnieniu przewinienia zawodowego, a zwłaszcza staranie o
naprawienie szkody lub zadośćuczynienie w innej formie społecznemu poczuciu
sprawiedliwości;
8) zachowanie się pokrzywdzonego w zakresie przyczynienia się do zaistnienia
przewinienia zawodowego.

§ 115

Rzecznik, który brał udział w rozprawie, powinien zapoznać się z protokołem rozprawy i w
razie stwierdzenia w nim nieścisłości lub pominięć złożyć wniosek o jego sprostowanie lub
uzupełnienie.

Postępowanie odwoławcze

§ 116

1. Po ogłoszeniu orzeczenia rzecznik powinien dokonać jego oceny dotyczącej sporządzenia
odwołania lub rezygnacji z jego wniesienia.
2. Okręgowy rzecznik, dokonując oceny orzeczenia, powinien kierować się oceną, czy podstawę
wyroku stanowi całokształt okoliczności ujawnionych w toku rozprawy oraz czy w orzeczeniu
wskazano, jakie fakty sąd uznał za udowodnione lub nieudowodnione, na jakich w tej mierze oparł
się dowodach i dlaczego nie uznał dowodów przeciwnych, a także czy wyjaśnione zostały
podstawy prawne wyroku oraz wskazane okoliczności, które sąd miał na względzie przy wymiarze
kary.

§ 117

Środek odwoławczy wnosi rzecznik, który skierował wniosek o ukaranie.

§ 118

Odwołanie powinno określać jego zakres dotyczący osób obwinionych lub czynów oraz
zarzuty stawiane rozstrzygnięciu i zawierać wniosek o zmianę rozstrzygnięcia w całości lub w
części albo o jego uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania sądowi I
instancji.

§ 119

1. W uzasadnieniu odwołania należy przytoczyć argumenty wskazujące, na czym polega
nieprawidłowość w ustaleniu stanu faktycznego, błąd w ocenie prawnej czynu przypisywanego

lub w ocenie czynu naruszającego przepisy dotyczące wykonywania zawodu i zasady etyki
zawodowej.
2. W przypadku zarzutu co do trafności ustaleń przyjętych za podstawę rozstrzygnięcia
należy przytoczyć argumenty przemawiające za przyjęciem ustaleń odmiennych od
kwestionowanych.
3. Podnosząc zarzuty nietrafnego wymiaru kary, należy podać uzasadnienie dotyczące wagi
czynu, sposobu działania, wyrządzonej szkody oraz ewentualnie zachowania się
pielęgniarki/położnej przed i po popełnieniu czynu, a także jego właściwości.

§ 120

Przy powołaniu się na dowód z zeznań, wyjaśnień, opinii biegłego powinno się powołać na
numer karty akt, a przy powołaniu się na dowód z dokumentu odpowiednio go określić.

§ 121

Okręgowy rzecznik może złożyć pisemne ustosunkowanie się do odwołania złożonego przez
inną stronę.

§ 122

1. Niezależnie od sposobu zakończenia postępowania okręgowy rzecznik może formułować wnioski
dotyczące zarzucanego pielęgniarce/położnej czynu, wskazując na jego szkodliwość dla jakości
opieki nad pacjentami, dla dobrego imienia pielęgniarki/położnej lub zakładu opieki zdrowotnej,
na okoliczności, które przyczyniły się do powstania naruszenia reguł wykonywania zawodu lub
niezadowolenia pacjenta.
2. Z treścią wniosków okręgowy rzecznik może zapoznać kierownictwo zakładu, w którym
miały miejsce zdarzenia będące przedmiotem postępowania.
3. Okręgowy rzecznik dokonuje analizy statystycznej i merytorycznej prowadzonych
postępowań, a wnioski tych analiz wykorzystuje we własnej działalności szkoleniowej i
prewencyjnej, z wyłączeniem informacji identyfikujących zakład opieki zdrowotnej albo
strony postępowania.

metryczka


Wytworzył: Sekretarz Marzena Olszewska- Fryc (1 kwietnia 2023)
Opublikował: Patryk Gruźlewski (5 kwietnia 2023, 21:42:56)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 265